Vilanova-Canal d'Urgell-Sant Miquel de les Borgetes-Vilanova

Respon
Missatge
Autor
Avatar de l’usuari
Pere
Administrador
Entrades: 221
Membre des de: 04 juny 2017, 23:59
Ubicació: Tiana

Vilanova-Canal d'Urgell-Sant Miquel de les Borgetes-Vilanova

#1 Entrada Autor: Pere » 25 jul. 2021, 14:13

Farà calor, per això surto d'hora. Un plaer tornar a veure sortir el sol en ruta
Imatge


Estic arribant al Canal d'Urgell, les sèquies (sicles a partir d'ara) baixen ben plenes: s'ha de regar molta extensió de terreny
Imatge


El camí em porta al punt on del Canal surt la Sicla Auxiliar Tercera (el Canalet a partir d'ara)
Imatge


D'aquest engranatge en depèn la verdor del marge dret del Canal, terra endins
Imatge

Imatge

Imatge


La comporta d'una de les sicles que omplen d'aigua els trossos on mai hi plou. Estic al Km 95
Imatge


La línia que separa dos mons
Imatge


A l'esquera el secà de Les Garrigues, cremat pel sol
Imatge


I a la dreta el Pla d'Urgell, amb l'aigua que va provocar el canvi de tot un territori
Imatge


L'aigua llisca suaument
Imatge


Com els ànecs i les polles d'aigua que s'amaguen quan em veuen
Imatge


He deixat fa molt poc la banqueta del Canal, per passar per un camí que m'ha de portar al poblat ibèric dels Vilars. L'olor de l'alfals acabat de segar, els cants de les guatlles (7x8, 7x8 van fent) em fa recordar el meu pare, el seu botet i el seu filat, ara prohibits afortunadament. El botet (un reclam per imitar el cant del 7x8) estava fet amb un os del braó, foradat, i amb una bossa de cuir cosida; picant-hi rítmicament amb els dits imitaves el 7x8. Pensant en aquestes coses em distrec i em passo de llarg el poblat, que era l'objectiu de la meva caminada.

Arribo al Pantà del Carreró, em quedo amb les ganes de saber quants litres hi caben
Imatge



Vaig tirant Carreró amunt, fins que m'adono que m'he passat el poblat. No passa res, ja hi tornaré i probablement tan d'hora estarà tancat (qui no s'aconsola és perquè no vol, com diria el meu avi). Travesso la carretera d'Arbeca i segueixo camí amunt, fins arribar al Pantà de l'Aixaragall, que està ple d'ànecs tot i que no els sé fotografiar: quan tinc obert el mòbil (em costa Déu i ajuda) ja són sota la sicla o amagats entre les canyes
Imatge

Imatge

Imatge


Ara tiro a l'esquerra, agafo el camí de l'Aixaragall per veure la sicla aixoplugadora i anar a la capella de Sant Miquel de les Borgetes
Imatge


La sicla passa per sota del camí, unes lloses de pedra la tapen
Imatge


Desprès d'un desviament a la dreta i de pocs metres de recorregut arribo a la capella de Sant Miquel. Múltiples taules precintades pel risc d'incendi i unes quantes graelles on abans de la pandèmia s'hi hauran cuit molts quilos de carn
Imatge

Imatge


L'ermita
Imatge


De costat, amb tanques per evitar que la gent pugi a la teulada
Imatge


Pel darrere
Imatge


La finestra
Imatge


Arbeca, al fons
Imatge


Torno per on havia vingut, al pantà segueixo recte, camí del Canalet. Travesso el Camí de Miralcamp. Ara fa més calor, una mica de pujada, no hi ha alfals acabat de segar i sí unes quantes granges de tussinos. No és tan bucòlic com abans però tot és orgànic. Hi ha moltes interseccions de camins, però veient els plàtans del Canalet no em puc perdre. Arribo a la Turbina dels Fondets, on raja l'aigua que s'escola del Canal
Imatge


Salvant les distàncies, em recorda una mica les Fonts de Rellinars després d'haver plogut
Imatge


El Salt del Duran
Imatge


Des de dalt, on s'hi banyava el pare quan era un nen, no sembla que l'aigua pugui tenir tanta força
Imatge

Imatge

Imatge

Imatge


Travesso el pont per anar a buscar la banqueta dreta del Canalet.
Imatge

Imatge


Ara hi ha pocs plataners, quan era un nen n'hi havia a banda i banda, en dues fileres per riba i passàvem en bicicleta pel caminet del mig entre les soques. Els van talar pràcticament tots, per canviar arrels que subjectaven la terra per lloses de ciment, però no és veritat del tot: en aquest tram ni hi ha plàtans ni ciment. Afany destructor? Curtesa de mires per no apreciar el que podria haver estat un passeig preciós amb ombra?

Abans d'arribar a la carretera d'Arbeca, un altre salt, aquest més modest
Imatge

Imatge


Arribo al Pantà de la Pleta, on de nen hi anava molt sovint. Hi havien tirat Black bass, una perca americana força depredadora de tot i molt resistent, i hi anava amb el meu germà a pescar-les. No m'agradava massa pescar, el meu germà n'era més entusiasta, però picaven força i això m'hi tornava a portar
Imatge


Uns metres més amunt, arribo a la Turbina. A l'altra riba hi ha la Casella
Imatge


I aquí tenim les comportes que fan passar l'aigua per la turbina
Imatge


El salt és molt més alt que el del Duran, però tota l'aigua va a la turbina
Imatge


Imatge


Volia tirar més amunt, fins al Canal Principal, però estic una mica cansat i opto per fer drecera passant per la fàbrica de pinsos Gatnau, tancada de ja fa molts anys, drecera que em porta al Camí de la Plana, on unes hores abans hi havia vist sortir el sol. Un altre dia posaré les fotos de quan sí que hi vaig passar, fa uns mesos, quan tot era verd.

La ruta d'avui és al wikiloc:
VILANOVA, SANT MIQUEL DE LES BORGETES, VILANOVA


I una petita addenda:
Hi vaig estar aprop, el poblat està encerclat en blau, la línia en vermell és per on vaig passar
Imatge


Com canvia el color del territori amb o sense aigua:
Imatge


I una imatge dels canals d'Urgell
Imatge
Sempre pot ser un gran dia! Busquem el motiu!

Respon

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 3 visitants